قالب وبلاگ

مطهرونی ها بشتابید
بودن دردنیای واقعی فردا؛ یعنی تسلط برجهان مجازی امروز به شرط آنکه واقعی بمانیم 
لینک دوستان
هدیه ی روز هفتم ( آداب قرائت قرآن شریف )

ادامه هدیه ی روز ششم

1. تعظیم

2. تعلیم

3. تفکر

4. تطبیق

 

 

دوستان مطهرونی بیایید همچون گل مرداب در دل مردابهای زندگی بروییم و زیبا بمانیم و دوست داشتنی

آیا می توانیم در این ماه گل مردابی شویم زیبا؟؟!؟؟؟!؟


١. تعظیم

فهم عظمت هر چیز به فهم حقیقت آن است. بدان ای عزیز که عظمت هر کلامی و کتابی با به عظمت متکلم و کاتب آن است، یا به عظمت مطالب و مقاصد آن است، یا به عظمت نتایج و ثمرات آن و یا به عظمت رسول و واسطه آن یا به عظمت مرسل الیه و حامل آن و یا به عظمت حافظ و نگهبان آن یا به عظمت شارح و مبین آن و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن و جمیع این امور که ذکر شد در این صحیفه ی نورانیه به وجه اعلی و اوفی موجود بلکه از مختصات آن است، که کتاب دیگری را در آن یا اصلا شرکت نیست و یا به جمیع مراتب نیست.1

مقصود آن که راه استفاده از این کتاب که تنها کتاب سلوک الی الله و یکتا کتاب تهذیب نفوس و آداب و سنن الهیه است و بزرگتر وسیله ی رابطه بین خالق و خلق و عروه الوثقی و حبل المتین تمسک به عز ربوبیت است، باید به روی مردم مفتوح نمود، علماء و مفسرین تفاسیر فارسی و عربی بنویسند و مقصود آنها بیان تعالیم و دستورات عرفانی و اخلاقی و بیان کیفیت ربط مخلوق به خالق و بیان هجرت از دار الغرور به دار السرور باشد، به طوری که در این کتاب شریفه به ودیعت گذاشته شده.2

 

2. تعلیم

اکنون که مقاصد و مطالب این صحیفه ی مهم را دانستیم یک مطلب مهم را در نظر بگیریم که با توجه به آن راه استفاده از کتاب شریف بر ما باز شود و ابواب معارف و حِکَم بر قلبمان مفتوح گردد. و آن اینست که به کتاب شریف الهی نظر تعلیم داشته باشیم و آن را کتاب تعلیم و افاده بدانیم، و خود را موظف به تعلّم و استفاده بدانیم.

 

3. تفکر

مقصود از تفکر آن است که از آیات شریفه ی جستجوی مقصد و مقصود کندو عمده در این باب آن است که انسان بفهمد تفکر ممدوح کدام است. و الا در اینکه تفکر در قرآن و حدیث ممدوح است، شک نیست بهترین تعبیرها از برای آن، آن است که خواجه عبدالله انصاری، قدس سره می کند.

قال: اعلم انَّ التفکر تلمس البصیره لاستدراک البغیه

یعنی: تفکر جستجو نمودن ( بصیرت ) است - که چشم قلب است - برای رسیدن به مقصود و نتیجه، که غایت کمال آن است و معلوم است مقصد و مقصود سعادت مطلقه است که به کمال علمی و عملی حاصل آید.

 

4. تطبیق

یکی دیگر از آداب مهمه قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بیشمار نائل کند تطبیق است و آن چنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر می کند آن را با حال خود منطبق کند، و نقصان خود را به واسطه ی آن مرتفع کند و امراض خود را بدان شفا دهد. 

پس وظیفه سالک الی الله آن است که خود را به قرآن شریف عرضه دارد، و چنانچه میزان در تشخیص صحت و عدم صحت و اعتبار و لا اعتبار حدیث، آن است که آن را به کتاب خدا عرضه دارند و آن چه مخالف آن باشد باطل و زخرف شمارند، میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن است که در میزان کتاب الله درست و مستقیم در آید. و چنانچه خُلق رسول الله قرآن است، خلق خود را با قرآن باید متوافق کند تا با خلق ولی کامل نیز مطابق گردد و خلقی که مخالف کتاب الله است، زخرف و باطل است.

[ چهارشنبه ٢٧ امرداد ۱۳۸٩ ] [ ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ ] [ sifalaw ]

[ نظرات () ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

چرا دلم نکند تب؟ زمان زمان عجیبی ست! نفس نمانده به کامم، هوا هوای غریبی ست! چه رسم عاشقی است این انتظار مجازی! تعارفات زبانی ، حسابهای ریاضی! چرا دلم نزند لک؟ عشقها که دروغین ، دشنه اند و تفنگند! آدمان نه آدم ، دوستان نه تب دار! مشق های نه مشتاق ، قلب ها همه بیمار چرا دلم نکند تب؟ بیا دلم تنگ است... بیا دلم تنگ است...
RSS Feed

قالب وبلاگ

گالری عکس
دریافت همین آهنگ
free counters
مطهرون
كد لوگوي ما
وب سايت ختم قرآن مجيد
وب سايت ختم صلوات بانك اهداكنندگان غير خويشاوند Display Pagerank
sifalaw:مدیر